News Release: Launch of resource for educators on child and youth family violence during the time of COVID-19

OTTAWA, April 22, 2020—During this time of national crisis some members of our society are more adversely impacted than others. These include children and youth who may be at higher risk for family violence and related challenges created by isolation and other factors. Regular in person means of identifying and supporting these young people, especially through the education system as we move to online classes, are now less available, so alternatives are required.

Responding to this need, Senator Stanley Kutcher (Nova Scotia) and Dr. Wendy Carr (UBC) have worked with educational and child/youth facing agencies to create a support tool to help educators, counsellors, administrators and others in their virtual communication and outreach to at risk children and youth.

Freely available online in both English and French at http://educ.ubc.ca/SOS, this resource was developed with input from Children First Canada, Kids Help Phone and education partners in the Province of British Columbia (UBC Faculty of Education, British Columbia Teachers’ Federation, BC School Superintendents Association, and BC School Counsellors Association). It is strongly supported by members of the Senate who have direct experience in education, social work and/or medicine.

As of today, this resource is being made widely and freely available in the hope that educators will find it helpful as they work to address the holistic needs of their students during this time of crisis.

For more information or media availability:

Amy MacKay
Office of Senator Stan Kutcher
amy.mackay@sen.parl.gc.ca
Tel: (613) 858-0465

Dr. Wendy Carr
University of British Columbia Faculty of Education
wendy.carr@ubc.ca
Tel: (604) 928-9994

Theresa Freeman
Children First Canada
tfreeman@childrenfirstcanada.com
Tel: (403) 510-3505

Lindsey Coulter
Kids Help Phone
Lindsey.coulter@kidshelpphone.ca
Tel: (647) 390-4841

Communiqué: Lancement d’un outil de soutien pour aider les éducateurs à identifier les enfants et les adolescents touchés par la violence familiale durant la crise de COVID-19

OTTAWA, le 22 avril 2020 — Alors que nous vivons une crise nationale, certains membres de notre société se trouvent encore plus affectés que d’autres. Cela comprend notamment des enfants et des adolescents encore plus susceptibles de se trouver aux prises avec la violence familiale ou avec d’autres problèmes engendrés par l’isolation et d’autres facteurs. Puisque les éducatrices et éducateurs ne disposent plus des outils habituels pour identifier et soutenir ces jeunes en personne, particulièrement par l’intermédiaire du système d’enseignement, il fallait trouver une solution de rechange.

Afin de combler cette lacune, le sénateur Stanley Kutcher (Nouvelle-Écosse) et la professeure Wendy Carr (UBC) ont mis au point, avec l’aide d’organismes œuvrant avec les enfants et les adolescents, un outil visant à assister notamment les éducatrices et éducateurs, les conseillères et conseillers et les directrices et directeurs d’écoles en facilitant leurs communications virtuelles avec les jeunes à risque et en les aidant à leur apporter le soutien dont ils ont besoin.

Cet outil en ligne disponible gratuitement dans les deux langues officielles (https://educ.ubc.ca/sos-francais/) a été élaboré avec l’apport des organismes Les enfants d’abord Canada et Jeunesse, J’écoute ainsi qu’avec les conseils de partenaires dans le domaine de l’éducation en Colombie-Britannique (UBC Faculty of EducationBritish Columbia Teachers’ FederationBC School Superintendents Association et BC School Counsellors Association). De plus, des sénatrices et des sénateurs possédant une expérience réelle en éducation, en travail social et en médecine ont fortement appuyé ce projet.

Cet outil est aujourd’hui offert gratuitement à travers le pays. Ses créateurs espèrent que les éducatrices et éducateurs le trouveront utile alors qu’ils s’affairent à répondre à tous les besoins de leurs élèves durant cette crise.

Pour obtenir plus d’information ou pour organiser une entrevue :

Amy MacKay
Bureau du sénateur Stan Kutcher